Ko Chang -Bangkok

1 december 2012 - Bangkok, Thailand

Ons laatste reisverslag komt uit Bangkok. We hebben nog een aantal mooie dagen gehad op Ko Chang. We hebben hier meegedaan aan Loi Krathong, een van Thailands geliefste festival. Een vollemaans feest, welke een maal per jaar plaatsvindt. De god van de rivier wordt bedankt voor het leven wat het geeft aan de akkers en de bossen. Tevens wordt er vergiffenis gevraagd voor de vervuiling van de mens . Er worden bootjes gemaakt, krathong, van schijven van de stam van de bananenboom. Welke aangekleed wordt met bananenblad en versiert met bloemen, wierook en kaarsen. Soms wordt er nog een munt ingelegd voordat de krathong te water wordt gelaten. Een Thais vriendenstel nodigt ons uit om mee te knutselen. Ze vertellen ons vanalles over dit festival en zijn op hun beurt nieuwsgierig naar ons. Ze geven aan dat je al je zorgen en dingen die je kwijt wilt aan dit bootje mee kunt geven. S'avonds staan we aan het water ons bootje na te kijken, het muntje zijn we vergeten ...

De dag hierna zijn we gaan snorkelen rondom wat eilandjes in de Golf van Thailand. We blijken een persoonlijke gids te hebben in het water. Hij laat ons het koraal rondom de eilanden zien door er met ons omheen te snorkelen . We zien onder andere groene zeeanemonen, zeebloemen, een witte en een zwarte zeekomkommer, mega grote zee-egels, rood koraal,  violet blauw koraal en prachtig gekleurde vissen, alsof ze zojuist door een palet van fluoriserende kleuren gezwommen zijn. En natuurlijk hap, vooral ik, af en toe een slok zeewater. Het team op de boot heeft er erg veel lol in en er wordt erg goed voor ons gezorgd. Dit verzacht het feit dat we gisteren letterlijk de boot miste. We waren te laat voor het snorkelavontuur; ons klokje liet het afweten en ons tijdgevoel op vakantie is niet echt meer om over naar huis te schrijven. Dat betekent een dag later naar Bangkok . Alhoewel het voor ons geen straf is om hier iets langer te blijven.

Gistermiddag zijn we aangekomen in Bangkok. Ons hotel ligt in de omgeving van Khao San Road, een drukke straat met kraampjes en diverse eetkarretjes. Alles lijkt hier verkrijgbaar van kleding tot emmers cocktails. Mooi zijn de kleuren van het fruit in de fruitshakekraampjes. Triest de vele bedelaars, die we deze vakantie voor het eerst zien. In tegenstelling tot Laos, blijkt het onderhandelen hier geen spel te zijn, maar een serieuze zaak. We krijgen al snel in de gaten hoe ver we kunnen gaan. 's Avonds komen we een meisje uit Eindhoven tegen, die we zowel in Laos als op weg naar Ko Chang ontmoet hebben. Aangezien zij vandaag terugvliegt en door haar Thaise Bath heen is, nodigen we haar uit om samen met ons wat te gaan eten. Eten kun je hier overal en is zelfs hier op straat erg lekker; de gefrituurde scorpioenen en insecten niet meegerekend.

Vandaag hebben we Bangkok verder verkend en hebben we zowel de indrukwekkende kant als ook de wat mindere kant van deze stad mogen leren kennen. Vanmorgen hebben we voor 4 uur een tuktuk gehuurd voor 100 Bath. Om op deze manier het grote paleis te bezoeken en de verschillende wats die we graag willen zien. het lijkt een aardige knul te zijn, totdat zijn humeur drastisch veranderd als we onderweg geen dure kledingzaak willen bezoeken. Hij schijnt hier gratis benzine te krijgen als hij klanten aflevert. Hij zet ons zelfs op een gegeven moment onder druk, terwijl Loek rustig vraagt om de afgesproken route te rijden. Hij spuugt kwaad op de grond als hij merkt dat we niet mee willen werken. Zijn rijgedrag wordt erg aggressief en uiteindelijk zijn we half uur later weer op het startpunt terug. Het mag duidelijk zijn dat hij zijn geld misloopt, terwijl   we te voet verder gaan.

Het grote paleiscomplex en Wat Phra Kaew zijn, ondanks dat het erg toeristisch is,erg indrukwekkend. Wat Phra Kaew fungeert als koninklijke kapel bij het grote paleis. Het is gebasseerd op verschillende paleiskapellen van de vroegere hoofdsteden van Thailand. Een combinatie van onder andere een  model van de zandstenen Khmertempel van Anger Wat, afgewisseld met stoepa's en beelden van mythologische goden.  En niet te vergeten de Smaragden Boeddha (slechts 75 cm grote beeld van groene jade), het meest vereerde beeld van het land. Het schijnt zelfs dat dit beeld elk seizoen anders ' aangekleed' is. Tijdens het bezoek aan deze tempel zijn de kledingvoorschriften erg streng. We zien zelfs een bewaker foto's verwijderen van een camera van te schaars geklede meisjes.

De Wat Pho, die we hierna bezoeken, is ook erg bijzonder. De grootste en oudste tempel van de stad,  bekend om zijn rustende Boeddha van maar liefs 46 meter lang en 15 meter hoog. Hierna slenteren we nog een tijdje door Bangkok en laten ons verrassen door alles wat we deze laatste dag van onze vakantie zien, horen en ruiken.

Het was erg bijzonder voor ons om deze reis ons dagboek, dat we tijdens dit soort reizen dagelijks bijhouden, met jullie te delen. We hebben genoten van jullie reacties, ons enige internetverkeer tijdens deze vakantie.

Morgen vertrekken we weer huiswaarts, aan de ene kant blij om jullie, maar vooral onze meiden weer te zien en te spreken. Aan de andere kant met een stukje weemoed; voor ons gevoel zouden we er zeker nog een maand aan kunnen plakken......

1. Inge:
    1 december 2012
    Geniet van jullie laatste dag!
    En voor morgen een veilige vlucht terug naar huis.
    Ben erg benieuwd wat de reis met jullie gedaan heeft.
    Tot gauw!
    xxxxinge
  2. Miranda:
    1 december 2012
    Wat weer een prachtig verhaal. We wensen jullie een goede reis en hopelijk tot vlug.

Groetjes Jeroen, Miranda en Bram.
  3. Mariël:
    1 december 2012
    Goede reis terug en tot gauw!!! Geniet nog even van jullie laatste dag!!
    Liefs, Mariël
  4. Karin en Hans:
    Hallo May en Loek,
    Inderdaad een maandje vliegt voorbij. Vooral als je het naar je zin hebt en dat is ons wel duidelijk geworden uit jullie verhalen. Wat blijft zijn natuurlijk al die indrukken en belevenissen. Om die de komende tijd te delen is opnieuw fantastisch. Goede reis en welkom in Nederland.
  5. Leon en Mieke:
    3 december 2012
    Welkom thuis! Hopelijk kunnen jullie snel weer wennen aan het gewone eenvoudige leven hier....
    Heel veel groetjes, Leon en Mieke